החלטה אסטרטגית או קשיים פיננסיים? התפוצצה עסקת טוגדר להקמת רשת בתי מרקחת

שלוש שנים אחרי שביחד עם רמי לוי הודיעה על כוונתה למכור קנאביס רפואי בזול ברשת בתי מרקחת חדשה, מודיעה כעת טוגדר כי היא פורשת מפעילות זו. לטענתה מדובר בהחלטה אסטרטגית, אך יש מי שחושב שלחובות בסך כ-100 מיליון שקל יש חלק בהחלטה

שלוש שנים אחרי ההודעה הדרמטית על חתימת הסכם שיתוף פעולה להקמת רשת בתי מרקחת לקנאביס רפואי יחד עם רשת חנויות גוד פארם (Good Pharm) מקבוצת רמי לוי, דיווחה אתמול (ראשון) חברת הקנאביס טוגדר פארמה (Together Pharma) למשקיעים בבורסה כי היא מבטלת את ההסכם ומוכרת את חלקה (50%) במיזם המשותף בחזרה לגוד פארם בתמורה לסכום זעום של 450,000 ש”ח בלבד. גוד פארם תחזיק עקב כך 100% מהחברה ותנהל בעצמה את הפעילות, שאמורה לדבריה להתחיל כבר בקרוב עם סניף ראשון בקריית מוצקין ועם סניף נוסף בקריית גת.

רשת בתי מרקחת גוד פארם Good Pharm של רמי לוי
בקרוב צפויים שני סניפים ראשונים של גוד פארם להתחיל במכירת קנאביס רפואי

טוגדר טוענת כעת בהודעה שפרסמה כי הסיבה להחלטתה המפתיעה לפרוש מהמיזם עם גוד פארם הינה אסטרטגית, זאת “על רקע כוונת החברה להתמקד בגידול, ייצור ושיווק מוצרי החברה, כאשר מכירת המוצרים תתבצע לכלל בתי המרקחת וזאת מבלי שהחברה תתחרה במישרין או בעקיפין בבתי המרקחת המוכרים את מוצריה”. כלומר, טוגדר רומזת כי לראייתה, מבחינה אסטרטגית, לא נכון היה מצידה להקים אופרציה של בתי מרקחת יחד עם גוד פארם וזאת בשל יצירת תחרות “במישרין או בעקיפין” בבתי מרקחת אחרים המוכרים את מוצריה.

עם זאת, יש מי שמפקפקים בטענה הזו, שכן רוב החברות המשמעותיות בשוק הקנאביס הישראלי, למשל אינטרקיור, שיח, IMC ועוד, כן מחזיקות בבתי מרקחת וזאת מתוך ראייה אסטרטגית של שליטה על כל שרשרת הייצור וההפצה, הערך המשמעותי של “מגע ישיר” עם לקוחות הקצה, המטופלים, וכן האפשרות לדווח לבורסה על כלל ההכנסות של בית המרקחת גם אם הבעלות היא אינה 100% מהמניות, ככל שהחברה מחזיקה במרבית המניות בבית המרקחת. לפחות עד כה, לא נראה שאסטרטגיה זו פגעה בחברות הללו, ואף להפך מכך, חלקן הרוויחו לא מעט.

האם יש פער כלשהו במספרים?

כזכור, במסגרת ההסכם המקורי מלפני 3 שנים, דיווחו טוגדר וגוד-פארם כי בכוונתן להקים “נקודות מכירה” לקנאביס רפואי, מעין בתי מרקחת קטנים, בתוך סניפים קיימים של גוד פארם, הנחשבת למתחרה הזולה של סופר פארם בתחום השיווק של תרופות ללא מרשם. המטרה הייתה להקים בתור התחלה בין 3 ל-5 סניפים, ובהמשך להגיע ל-10 סניפים, כאשר עלות ההקמה הוערכה אז על ידי הצדדים בכ-700,000 שקלים לסניף, שיושקעו שווה-בשווה בין שני הצדדים ושהרווחים יתחלקו גם כן באופן שווה בין הצדדים.

גורמים המעורים בפרטים טוענים כי עד כה הושקעו בפרויקט המשותף הזה כ-1.5 מיליון שקלים, מה שנראה כמו נתון הגיוני ואף אולי שמרני לאור העובדה שהצדדים דיווחו במקור על עלות מוערכת של 700,000 ש”ח לסניף כאמור. מה שעוד מחזק את התחשיב הזה הוא שחלפו כבר 3 שנים של פעילות וכן כי שני סניפים צפויים להיפתח כבר בקרוב, כלומר סביר להניח שעד כה נדרשו בוודאי הוצאות לא מועטות.

ההוצאות הללו אמורות כמובן להתחלק שווה בשווה בין שתי החברות, אך עם זאת, מעיון בדוחות הכספיים של טוגדר, עולה כי החברה רשמה הוצאות של 195 אלף שקלים בלבד על הפרויקט הזה, מה שמייצר פער לא מוסבר. אם הטענות בענף לגבי הסכום שהושקע הינן נכונות, ייתכן לכאורה שטוגדר לא שיקפה את הנתונים באופן מדויק למשקיעים, או שאולי סיווגה אותם לסעיפים אחרים בדוחות הכספיים ובכך הורידה את היקף ההפסדים שרשמה בהקשר להשקעה במיזם זה. מנכ”ל החברה ניר סוסינסקי טען בתגובה שהדיווח שלהם מדויק.

האם המצב הפיננסי של טוגדר הוא ההסבר לביטול ההסכם?

בנוסף, בעקבות הנתונים הנ”ל אודות הוצאות של מאות אלפי שקלים עוד בטרם החלה הפעילות, יש מי שחושבים שייתכן שיש סיבות אחרות או נוספות לפרישה של טוגדר משיתוף הפעולה עם גוד פארם. לדבריהם, לא מדובר בהכרח רק ב”החלטה אסטרטגית” אלא אולי גם בעניינים פיננסיים.

כזכור, טוגדר הציגה במחצית הראשונה של 2023 דוחות כספיים מפתיעים ונאים ביותר, כולל קצב רווח מייצג של 13 מיליון שקלים, לצד זינוק של 359% בהכנסות במחצית עד לכדי 45.5 מיליון שקלים. מצד שני, על גב החברה רובצים חובות של יותר מ-44 מיליון שקלים לבנקים, לבעל השליטה ולקבלן המיליארדר יגאל דמרי, לצד חובות של 57 מיליון שקלים לבעלי השליטה בחברה, שישולמו בכפוף להצגת רווחיות של החברה.

כמו כן, סמוך למועד פרסום ההודעה על ביטול הסכם המיזם המשותף עם גוד פארם השבוע, דיווחה טוגדר על כך שהחליטה “לצ’פר” בנק כלשהו, ששמו לא פורסם, אשר העניק לחברה הלוואה על סך 10 מיליון שקלים. הצ’ופר בא לידי ביטוי בהורדת מחיר המימוש על אופציות שהוא קיבל כחלק מהסכם ההלוואה ב-80%, מ-2,200 אגורות ל-440.8 אגורות בלבד. כלומר, הבנק קיבל הטבה כספית, ככל הנראה על מנת לתמרץ אותו להמשיך ולהזרים אשראי לחברה. עבור הסכם ההלוואה הזה כבר משלמת טוגדר ריבית של פריים+4.75% (ריבית גבוהה של 11% נכון למועד כתיבת שורות אלו), יחד עם ערבות שנתן בעל השליטה בטוגדר לרוב ההלוואה ויחד עם אופציות שהוקצו לבנק בחינם.

בשורה התחתונה, עם ריביות כמו אלו שהחברה משלמת, בהחלט ייתכן שהרמזים בענף על כך שטוגדר החליטה לפרוש מפעילות בתי המרקחת לא רק בגלל “החלטה אסטרטגית” מודעת אלא אולי גם בשל חובות בגובה של יותר מ-100 מיליון שקלים שרובצים על כתפיה, בזמן שהיא נסחרת בבורסה לפי שווי שוק של 34 מיליון שקלים בלבד, הם נכונים.

החברה מצידה, אחרי שסירבה להשיב לשאלות בנושא במשך חודשים רבים, מכחישה כעת את הנרמז ועומדת על כך שהדיווחים שלה מדוייקים ושהסיבה היחידה לביטול ההסכם עם גוד פארם היא החלטה אסטרטגית.

אין בנכתב המלצה לפעול בניירות ערך, וכל העושה כן עושה זאת על דעתו האישית בלבד. הנכתב אינו תחליף לייעוץ מקצועי מצד יועץ השקעות מורשה. צוות המגזין לא יישא באחריות כלשהי כתוצאה מפעילות בניירות ערך בעקבות הכתבה.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר